Υπόθεση Saab
Σελίδα 1 από 1
Υπόθεση Saab
Η Saab Automobile AB είναι γνωστή σήμερα στο ευρύ κοινό ως μια σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία που ανήκε στον όμιλο της General Motors έως πρόσφατα. Η ιστορία όμως της εταιρείας ξεκινά πολύ πριν από την εξαγορά της, το 1990, από την GM, με την κατασκευή αεροσκαφών για τη σουηδική πολεμική αεροπορία το 1937. Με το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, η Saab άρχισε να επεκτείνεται στο χώρο του αυτοκινήτου και το 1944 ξεκίνησε να κατασκευάζει το πρώτο επιβατηγό της, το δίχρονο Project 92, το οποίο παρουσιάστηκε το 1949 ως Saab 92. Το 1955, το αυτοκίνητο ενισχύθηκε, βελτιώθηκε και μετονομάστηκε σε Saab 93, με το νέο τότε μοντέλο της εταιρείας να φέρει (και να καθιερώνει) τη γνωστή έως σήμερα τραπεζοειδή μάσκα.
Ωστόσο, η ανάγκη για ένα μεγαλύτερο μοντέλο ήταν που οδήγησε στη δημιουργία του Saab 99. Η χαρακτηριστική σχεδίαση του 99, έργο του μοναδικού έως τότε σχεδιαστή της Saab, του Sixten Sason, σφράγισε τα μελλοντικά εξωτερικά γνωρίσματα της σουηδικής εταιρείας, από το Saab 900 έως και το σχετικά πρόσφατο 9-3 της προηγούμενης γενιάς. Δεν ήταν όμως μονάχα η σχεδίαση που οδήγησε στην επιτυχία και συντέλεσε στη δημιουργία πιστής και παθιασμένης πελατειακής βάσης ανά τον κόσμο. Ηταν ο συνεχής προσανατολισμός προς την καινοτομία, που κάνει τη συνεισφορά της Saab στην αυτοκίνηση πολύ σημαντικότερη από το μικρό μέγεθός της.
Η καινοτόμος Saab
Το 99 υπήρξε σημαντικό τόσο για τη Saab όσο και για την αυτοκίνηση γενικότερα, καθώς αποτέλεσε τη βάση για την πρώτη προσπάθεια του ευρέως γνωστού μας σήμερα «downsizing». O τετρακύλινδρος υπερτροφοδοτούμενος δίλιτρος κινητήρας του προτιμήθηκε έναντι ενός τρίλιτρου ατμοσφαιρικού V8, καθιστώντας κατ' αυτό τον τρόπο προσιτό το «Turbo» στον μέσο οικογενειάρχη. Επίσης, το 99 ήταν το πρώτο υπερτροφοδοτούμενο αυτοκίνητο στην ιστορία των ράλι που νίκησε σε αγώνα του παγκόσμιου πρωταθλήματος, προλειαίνοντας έτσι το έδαφος για τα θρυλικά αυτοκίνητα του Group B που θα ακολουθούσαν τη δεκαετία του '80. Ακόμη, η Saab, από την αρχή σχεδόν της λειτουργίας της, διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη και την εξέλιξη συστημάτων ασφάλειας.
Χάρη σε αυτόν το ζήλο της, αποτέλεσε την πρώτη εταιρεία, εν έτει 1958, που εξόπλισε με ζώνες ασφαλείας τον βασικό εξοπλισμό των αυτοκινήτων της, ενώ το 1972 ενισχύει πρώτη τις θύρες, για να προστατέψει τους επιβάτες σε ενδεχόμενη πλευρική σύγκρουση. Τέλος, αξίζει να σημειώσουμε πως κατά την μεταπολεμική περίοδο, όπου σχεδόν τίποτα το συνταρακτικό δεν συνέβη στην τεχνολογική εξέλιξη του αυτοκινήτου και κανείς δεν είχε στο νου του την εξοικονόμηση ενέργειας, η Saab αποτέλεσε εξαίρεση και, αξιοποιώντας την εμπειρία της στην κατασκευή αεροσκαφών, παρουσίασε το πρώτο της αυτοκίνητο, το 92, με αεροδυναμικό συντελεστή 0,30.
Σκανδιναβικό πείσμα
Στη διάρκεια των τελευταίων μηνών παρακολουθήσαμε ένα πραγματικό σίριαλ με τις προσπάθειες της Saab Automobile να βρει έναν νέο ιδιοκτήτη για να επιβιώσει, μετά την απόφαση της GM να απεμπλακεί από τη σχέση της με τον Σουηδό κατασκευαστή. Η λίστα με τους «μνηστήρες» ήταν πολύ μεγάλη, χαρακτηριστικό του κύρους που έχει το όνομα της Saab, και οι διαπραγματεύσεις σκληρές, σε βαθμό που λίγο έλειψε να περάσει η μάρκα στην ιστορία.
Τελικά, όμως, βρέθηκε λύση και η επένδυση της ολλανδικής Spyker, με την αρωγή της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και την εγγύηση του σουηδικού κράτους, θα επιτρέψει στη Saab να προχωρήσει μπροστά και να υλοποιήσει τα προϊοντικά της προγράμματα. Αυτά άλλωστε αποτέλεσαν και ένα μεγάλο ατού που προσείλκυσε τους υποψήφιους αγοραστές, αφού υπήρχαν ήδη τρία νέα μοντέλα, η παρουσίαση των οποίων θα ολοκληρωθεί στα επόμενα δύο χρόνια, ανανεώνοντας πλήρως και διευρύνοντας την γκάμα της.
Αξίζει να αναφερθεί ότι, καθ' όλη τη διάρκεια της διαδικασίας των διαπραγματεύσεων, το ενδιαφέρον και η υποστήριξη των φίλων της Saab ανά τον κόσμο και η κάλυψη του θέματος από τα διεθνή μέσα κατέδειξαν περίτρανα την αξία της διατήρησης της Saab, όπως αυτή σήμερα επιβεβαιώνεται από τις ίδιες τις εξελίξεις. Εξελίξεις οι οποίες έρχονται σε αντιδιαστολή με την άμεση παύση λειτουργίας άλλων εταιρειών του ομίλου GM, όπως η Pontiac και η Saturn, χωρίς να υπάρξει ανάλογο ενδιαφέρον για την εξαγορά τους.
Παρόμοια θέματα
» 9 Morgan Eva GT: Οικογενειακή Υπόθεση
» Υπόθεση Stig: Μετά την απόλυση ήρθε η επιβεβαίωση [w/video]
» Saab 9-3 XWD 2.0Τ 240hp
» Τιμές Saab 9-5 – από 39.500€
» Saab 91 Concept Study
» Υπόθεση Stig: Μετά την απόλυση ήρθε η επιβεβαίωση [w/video]
» Saab 9-3 XWD 2.0Τ 240hp
» Τιμές Saab 9-5 – από 39.500€
» Saab 91 Concept Study
Σελίδα 1 από 1
Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτή
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης